Fobia szkolna

Drodzy rodzice!

Pierwsze dni nowego roku szkolnego już za pasem. Państwa dzieci zdążyły zapoznać się ze szkołą, nauczycielami, kolegami oraz koleżankami.

Jeżeli w tym czasie zauważyli Państwo, że Wasze dziecko zaczęło przejawiać dziwne zachowania związane z pójściem do szkoły, lęk w stosunku do nowo poznanych rówieśników oraz jeśli wystąpią objawy somatyczne być może warto się zastanowić czy Wasze dziecko nie cierpi z powodu fobii szkolnej.

Fobia szkolna jest to rodzaj silnego lęku przeżywanego przez dzieci i młodzież w związku z ich edukacją szkolną. Uczniowie dotknięci fobią szkolną:

-na ogół lubią szkołę i zwykle pragną do niej uczęszczać, ale nie są w stanie, gdyż odczuwają lęk, rozpacz, niepokój i panikę przed pójściem do szkoły;

-przejmują się sprawami dotyczącymi nauki i rodziców, często są to uczniowie mający dobre oceny, lubiące czytać i bardzo skrupulatne w odrabianiu lekcji;

-cierpią na dolegliwości zdrowotne w obliczu konieczności uczestniczenia w zajęciach szkolnych;

-są skłonne do manipulacji;

-niechętnie opuszczają dom, rodziców;

-wymyślają różne powody, dla których nie powinni być w szkole (np. nauczyciel jest niesprawiedliwy, uczniowie z klasy go nie lubią);

-nie wykazują problemów związanych z zachowaniami aspołecznymi.

Na co powinni zwrócić uwagę rodzice w domu?

Charakterystyczne symptomy fobii szkolnej możliwe do uchwycenia przez rodziców w domu:

-objawy somatyczne: nudności, wymioty, biegunka, gwałtowne bóle brzucha, głowy, serca, kończyn, ataki astmy, zawroty głowy, podwyższona temperatura ciała, omdlenia, czasem odmowa jedzenia, dławienie się jedzeniem, zakłócenia mowy, uporczywy szloch- objawy te najbardziej  nasilone są rano, przed wyjściem do szkoły i dość szybko ustępują, gdy tylko dziecko uzyska pewność, że rodzice pozwolą zostać w domu;

-niepewność, napięcie, niepokój, rozdrażnienie, które wywołuje nawet już samo wspomnienie szkoły;

-gwałtowny sprzeciw, płacz, histeria, gdy opiekunowie mimo występujących objawów somatycznych nakazują wyjście z domu, często dziecko podaje wówczas szereg przeszkód i argumentów z powodu, których absolutnie nie może pójść do szkoły

-brak jakichkolwiek dolegliwości, gdy dziecko nie realizuje obowiązku szkolnego (ferie, wakacje);

-trudności z koncentracją uwagi podczas wykonywania różnorodnych zadań;

-bezsenność;

-brak wiary dziecka we własne możliwości i niska samoocena;

-nadmierne przejmowanie się sprawami nauki;

-depresja.

JAK POMÓC? – wskazówki dla rodziców

-ważna jest obserwacja, słuchanie dziecka oraz rozpoznanie czynników wywołujących jego lęk i obawy;

-konieczne jest zadbanie o zdrowy klimat w domu, otoczenie dziecka atmosferą serdeczności i miłości oraz stworzenie warunków sprzyjających zaspokojeniu potrzeby odprężenia i bezpieczeństwa;

-ważna jest konsekwencja w postępowaniu- rodzice muszą mobilizować dziecko do podjęcia obowiązków szkolnych, nawet w przypadku dużego oporu (powinni utwierdzać dziecko w przekonaniu, że korzystniejsze jest pójście do szkoły niż opuszczanie zajęć);

-jeśli dziecko ma objawy somatyczne (np. bóle brzucha, wymioty) ostatecznie warto zdać się na decyzję lekarza. Jeśli lekarz orzeknie, że dziecko może uczestniczyć w lekcjach, rodzic nie powinien wdawać się w dyskusje nad porannymi przypadłościami, lecz zdecydowanym tonem wysłać dziecko na zajęcia;

-o frustracji, lękach dziecka i oczekiwaniach wobec szkoły należy rozmawiać, kiedy tylko dziecko czuje taką potrzebę, ale nie rano tuż przed wyjściem do szkoły;

-rodzic powinien „wzmacniać” każdy dzień obecności w szkole poprzez np. przytulenie, serdeczny wyraz twarzy, pochwałę, gratulacje na pewno będą zachętą do podejmowania kolejnych wysiłków;

-pozostanie dziecka w domu nigdy nie może okazać się atrakcyjniejsze niż pójście do szkoły (można wprowadzić zasadę, że dziecko gdy zostaje w domu i tak opracowuje materiał zgodny z planem lekcji)

-stosowanie domowych form terapii na pewno sprzyjać będzie rozładowaniu napięć dziecka- przydatne mogą okazać się tu wspólne rodzinne rozmowy, gry, wyjazdy.

JAKICH BŁĘDÓW UNIKAĆ: Najczęstsze błędy wobec ucznia z objawami fobii szkolnej, popełniane przez środowisko wychowawcze:

-surowość wobec dziecka i zbyt wysokie wymagania;

-karanie za problemy;

-obrażanie, zarzucanie lenistwa;

-zmiana szkoły, szczególnie gdy rodzice nie mogą nawiązać konstruktywnego kontaktu z nauczycielami i w szkole upatrują przyczyny niechęci dziecka (przejściowo objawy mogą zniknąć, dziecko wycisza się, jednak po pewnym czasie, zazwyczaj następuje nawrót problemów);

-zatrzymanie dziecka w domu, aby ulżyć mu w problemach ( takie postępowanie wywołuje często skutek odwrotny, dziecko zaczyna coraz bardziej się obawiać szkoły i nie ma szans na przełamywanie oporów);

-podejrzewanie lekceważenia obowiązków szkolnych, mimo że dziecko z fobią jest nierzadko dobrym i pracowitym uczniem

-obarczanie za problemy dziecka szkoły przez rodziców lub odwrotnie- zrzucanie winy na rodziców przez nauczycieli, choć najczęściej fobię powoduje wiele czynników;

-nieuwzględnianie konieczności skorzystania z porady specjalistów (np. psychologa, pedagoga, psychiatry)

Z wyrazami szacunku

 mgr  Marta Kołakowska

  psycholog szkolny